Inne

Beczki i kociołki

Napotkane w trakcie gry napoje zwiększają o 2 punkty dany parametr aktywnej postaci. To jeden z bardziej dostępnych, aczkolwiek żmudnych sposobów na poprawienie podstawowych współczynników.

  • Czerwone napoje zwiększają moc.
  • Pomarańczowe napoje zwiększają intelekt.
  • Niebieskie napoje zwiększają osobowość.
  • Zielone napoje zwiększają wytrzymałość.
  • Żółte napoje zwiększają celność.
  • Fioletowe napoje zwiększają szybkość.
  • Białe napoje zwiększają szczęście.
  • Parujące napoje zwiększają odporność na magię ognia.
  • Porażające napoje zwiększają odporność na magię powietrza.
  • Oszronione napoje zwiększają odporność na magię wody.
  • Brudne napoje zwiększają odporność na magię ziemi.

Szlaki handlowe

Na Jadame znajdziemy wielu handlarzy oferujących drobny zarobek. Wystarczy odkupić od nich ich oferowany towar oraz dostarczyć go w inne miejsce, by sprzedać go z zyskiem... Poniższe dobra zostały posortowane względem tras handlowych (trzy trasy po trzy towary), oraz rosnąco według sum, którymi się operuje podczas handlu.

Owoc toberska
Owoc z krzaka toberska, który rośnie tylko na Wyspach Krwawego Sztyletu. To główny towar eksportowy zamieszkujących wyspę jaszczuroludzi.
 
Sprzedaż:
Długi ogon, Wyspy Krwawego Sztyletu (200 sztuk złota)
Skup:
Treblid, Ravenshore (255 sztuk złota)
Pulpa z toberska
Pulpa z owoców toberska rosnącego na Wyspach Krwawego Sztyletu.
 
Sprzedaż:
Treblid, Ravenshore (300 sztuk złota)
Skup:
Gibere, Alvar (386 sztuk złota)
Brandy z toberska
Brandy zrobiona z przetworzonej pulpy z owoców toberska rosnących na Wyspach Krwawego Sztyletu.
 
Sprzedaż:
Gibere, Alvar (500 sztuk złota)
 
Skup:
Długi ogon, Wyspy Krwawego Sztyletu (557 sztuk złota)
Rdzeń drzewny z Jadame
Chłodniejszy klimat lasu Murmurwoods powoduje, że tamtejsze drzewa wytwarzają grubą korę. Te kawałki drewna pochodzą z rdzenia drzew.
 
Sprzedaż:
Mylander, Murmurwoods (1 000 sztuk złota)
Skup:
Whisper, Shadowspire (1 794 sztuk złota)
Amulety ze skazą
Skrzynka amuletów od rzemieślników z Shadowspire. Małe skazy powstałe podczas obróbki sprawiły, że amulety nie mogą zatrzymać zaklęć.
 
Sprzedaż:
Whisper, Shadowspire (1 500 sztuk złota)
Skup:
Pavel, Regna (2 037 sztuk złota)
 
Suszony samogłów
Skrzynka suszonych samogłowów złowionych na Morzu Ifarińskim. Niektórzy uważają twarde, słone mięso tej ryby za delikates.
 
Sprzedaż:
Pavel, Regna (2 000 sztuk złota)
 
Skup:
Mylander, Murmurwoods (2 244 sztuk złota)
Srebrny pył morza
Skrzynka pełna woreczków Srebrnego Pyłu. Wykonany przez Gildię Nekromantów; ceniony jest podobno przez niektórych podróżników morskich.
 
Sprzedaż:
Journey, Shadowspire (5 000 sztuk złota)
Skup:
Neblick, Ravenshore (6 294 sztuk złota)
Sfałszowane kwity
Sfałszowane dokumenty transakcji, używane przez maga-ogra Zoga do wyciągania pieniędzy od klientów - kupców z Alvar.
 
Sprzedaż:
Neblick, Ravenshore (6 500 sztuk złota)
Skup:
Gagnor, Splądrowane Pustkowia
(7 300 sztuk złota)
Rogi ziemnych wiwern
Potężny odczynnik używany przez nekromantów z Shadowspire.
 
Sprzedaż:
Gagnor, Splądrowane Pustkowia
(7 000 sztuk złota)
Skup:
Journey, Shadowspire (8 285 sztuk złota)

Pozostając w temacie handlu, drobnym urozmaiceniem przygody w Might and Magic VIII są pojedyncze punkty skupu cennych przedmiotów, które czasami zbierzemy po walce z poszczególnymi stworami. Te również zostały posortowane cenami rosnąco.

Futro dzikiego wilka
Wyprawione futro dzikiego wilka.
Skup:
Maddigan Tropiciel, Ravenshore (250 sztuk złota)
Żądło osy
Żądło olbrzymiej osy.
Skup:
Veldon, Alvar (500 sztuk złota)
Ucho ogra
Niektórzy łowcy nagród używają tych okropnych szczątków jako pamiątek po stoczonych walkach, dla upamiętnienia liczby zabitych przeciwników.
Skup:
Keldon, Alvar (500 sztuk złota)
Skóra nagi
Wyprawiona skóra nagi.
Skup:
Reaver, Ravenshore (500 sztuk złota)
Wosk królewskiej osy
Słoik wosku osy królewskiej.
Skup:
Shmecker, Pustynia Ironsand (1 000 sztuk złota)
Róg wiwerny
Róg wyrwany wiwernie.
Skup:
Xevius, Splądrowane Pustkowia (1 500 sztuk złota)

Magiczne drzewo z Murmurwoods

W ósmej odsłonie serii kamieniom szlachetnym nadano dodatkową, choć skrzętnie ukrytą funkcję, z pomocą której gracz może jeszcze bardziej powiększyć zarobek... a nawet lepiej!
W magicznym lesie Jadame znajduje się jedno konkretne drzewo, które BARDZO lubuje się w klejnotach. Można je rozpoznać po tym, że po najechaniu kursorem na ten obiekt, jego nazwa na pasku informacji wyświetli się z dużej litery. W zależności od tego co ofiarujemy drzewu otrzymamy różne rezultaty, co prezentuje poniższa tabela. Kolorem zielonym oznaczono bardzo korzystną wymianę.

KlejnotWartość
(w sztukach złota)
Drzewo wymieni na...
Cyrkonia
250Cyrtyn
Iolit
500Losowy przedmiot niskiej jakości
Cyryn
750Ametyst
Bursztyn
1 000Losowy biały eliksir
Amethyst
1 250Szmaragd
Topaz
1 500Losowy przedmiot wyższej jakości
Szmaragd
1 750Zielone jabłko
Szafir
2 0002 000
Rubin
2 250Eliksir Boska Odnowa
Diament
3 000Podkowa!

Jak każdy widzi warto "ulepszać" i sprzedawać swoje klejnoty, natomiast diamenty pozostawiać w ekwipunku specjalnie na tę konkretną wymianę, gdyż punkty biegłości dostarczane przez podkowy są cenniejsze niż jakakolwiek suma pieniędzy.

Wyzwania

W 9 najważniejszych krainach znajdują się specjalne filary płonące magicznym ogniem, zwane "Wyzwaniami". Jeżeli posiadamy wystarczającą wartość wskazanego współczynnika (wybierane losowo dla każdej krainy), wtedy otrzymamy nagrodę w postaci dodatkowych punktów biegłości. Rodzaj współczynnika, który będzie testowany w danej lokacji nie jest ustalony z góry - jest losowany w każdej nowej rozgrywce. Jeżeli zdarzy się, że dwa regiony wylosowały ten sam współczynnik - wygranie jednego wyzwania zablokuje możliwość zwycięstwa w drugim.

MiejsceWymagany współczynnikNagroda
Wyspy Krwawego Sztyletu 25 3
Ravenshore 50 5
Murmurwoods 50 5
Alvar 100 7
Pustynia Ironsand 100 7
Splądrowane Pustkowia 100 7
Ravenshore 200 10
Shadowspire 200 10
Regna 200 10

Obeliski

Strażnik karawany i jego drużyna podczas przemierzania kontynentu napotykają dziewięć obelisków zawierających strzępy informacji. Po ułożeniu fragmentów w odpowiedniej kolejności gracz pozna dość jednoznaczną wskazówkę.

  1. króljednorożc
  2. ówdzierżystar
  3. ykluczthornaw
  4. śródswychpod
  5. danychpoja
  6. wiasiępod
  7. czasgdysło
  8. ńcelśniwśro
  9. dkulata

"Król jednorożców dzierży stary klucz Thorna. Wśród swych poddanych pojawia się podczas gdy słońce lśni w środku lata."

Jedynym miejscem na kontynencie Jadame, gdzie pojawiają się jednorożce (poza Areną) są lasy Murmurwoods. Przebywając w tamtejszych okolicach w dniu 24 czerwca, około godziny 9 rano, strażnik karawany napotka Króla jednorożców. Po jego pokonaniu, drużyna otrzyma klucz imperatora Thorna za pomocą którego można otworzyć Kryptę Czasu w Ravenshore.
Warto dodać, że Król jednorożców, będący silniejszą wersją pospolitych jednorogów, pojawia się w Murmurwoods w tym okresie niezależnie od tego, czy drużyna odwiedziła choć jeden obelisk.

Gildia Łowców Nagród

Na Jadame również można zostać łowcą nagród. W tym wypadku rolę zleceniodawcy przejęła gildia, która ma swoje dwie siedziby: w Ravenshore oraz Alvar.
Z początkiem każdego miesiąca przedstawiciele gildii ogłaszają łowy na losowo wybranego stwora (wyłączając stworzenia specjalne). Drużyna zaś ma 28 dni na zabicie wskazanego oraz tryumfalny powrót do siedziby z raportem swoich działań.

Z łowami związane jest ukryte zadanie. Oprócz zwyczajnej nagrody pieniężnej za zabicie każdego określonego stworzenia, gracz ma szansę na zyskanie trzech następujących po sobie tytułów oraz pokaźnej premii w doświadczeniu:

  1. Za zgromadzenie 10 000 sztuk złota z łowów, drużyna otrzyma 40 000 punktów doświadczenia oraz tytuł Nowicjusza Łowcy Nagród.
  2. Za zgromadzenie 30 000 sztuk złota z łowów, drużyna otrzyma 80 000 punktów doświadczenia oraz tytuł Czeladnika Łowcy Nagród.
  3. Za zgromadzenie 70 000 sztuk złota z łowów, drużyna otrzyma 1 200 000 punktów doświadczenia oraz tytuł Mistrza Łowcy Nagród.